Pilates

Pilates gör dig stark i hela kroppen och låter dig varvar ner | Drivkraft Solna

I Pilates kombineras styrka och rörlighet med fokus på koncentration, balans, andning och avslappning. Pilates bygger upp styrkan i hela kroppen med stor vikt på kärnmuskulaturen – mage och rygg. Kroppskontroll uppnås genom ett lugnt och metodiskt arbete som ger dig både god hållning och smidighet. När kroppens alla muskler samverkar optimalt kan du nämligen sen använda kroppen skonsamt och effektivt vad du än gör. 

Pilates är träning som utförs långsamt och som kombinerar både styrketräning, stretching och yoga. Flera olika muskelgrupper tränas samtidigt vid varje övning.

 

SE SCHEMA

 

Med Pilates blir du stark i hela kroppen samtidigt som du lär dig att varva ned.

Med långsamma rörelser och stor koncentration utmanar och utvecklar passet såväl kropp som psyke till ökad styrka, smidighet och rörlighet. Via fem grundprinciper vars fundament är tekniken att dra in magen och spänna bäckenbotten används kroppen på ett sätt som skonsamt både stärker och formar.

 Träningsformen skapades i början av 1900-talet av tysken Joseph Pilates och kallades då The Art of Contrology. Detta namn syftade på den enorma precision och koncentration som används för att kontrollera musklerna. Pilates handlar nämligen mycket om ett medvetet mentalt arbete för att lära sig föra kroppen in i minsta detalj. 

Pilates passar utmärkt för både motionärer och elitidrottare. Tack vare träningens fokus på kärnmuskulaturen så har Pilates dessutom visat sig vara en mycket effektiv träningsform för rehabilitering av rygg- och nackbesvär.

Med detta pass blir du stark i hela kroppen samtidigt som du lär dig att varva ned. Så lämna världen utanför för en stund av träning som kommer hjälpa dig med såväl ditt inre välmående som med grundstyrka och smidighet för din övriga träning och vardag.

Detaljer:

  • 

Längd: 55 min
  • Typ av träning: Långsam styrke- och smidighetsträning med fokus på kärnmuskulaturen
  • 
Intensitet: Varierande



Passar dig som:

  • vill bli starkare och smidigare med fokus på din kärnmuskulatur
  • vill komma ned i varv
  • tycker om att träna koncentrerat och metodiskt